Зміни в законодавстві України (№ 3, червень 2018)

І. Офіційні листи та роз’яснення

Податок на додану вартість

· Якщо платником ПДВ при придбанні товарів/послуг на підставі отриманої податкової накладної, складеної до 01.07.2015, сформований податковий кредит, але такі товари/послуги не сплачені протягом 1095 днів, то в податковому періоді, в якому відбувається списання кредиторської заборгованості, платнику податків необхідно відкоригувати суму податкового кредиту, сформованого при отриманні оплачених товарів/послуг. Зменшення податкового кредиту в зазначеному випадку здійснюється на підставі бухгалтерської довідки.

Якщо платник при придбанні товарів/послуг сформував податковий кредит на підставі податкової накладної, складеної після 01.07.2015 і зареєстрованої в ЄРПН, але оплата за такі товари/послуги не буде здійснюватися, тобто вони фактично отримані покупцем на безкоштовній основі, то в податковому періоді, в якому відбувається списання кредиторської заборгованості, платнику ПДВ – покупцю необхідно нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ за правилами, визначеними п. 198.5 ПКУ.

· Для виправлення помилки, допущеної при складанні податкової накладної в індивідуальному податковому номері (далі – ІПН) покупця, платнику податків необхідно:

• скласти розрахунок коригування до такої податкової накладної, в якому вказати такий хибний ІПН покупця зі знаком «-» в показниках розділу Б табличної частини такої податкової накладної;

• скласти і зареєструвати в ЄРПН нову податкову накладну з правильним ІПН покупця, в поле «Дата складання» якої вказати дату виникнення податкових зобов’язань по операції з постачання товарів/послуг такому покупцеві.

При цьому в графі 2 розрахунку коригування, який складається для виправлення помилки в ІПН покупця, допущеної у податковій накладній, тимчасово (до внесення змін до порядку заповнення та форму податкової накладної) доцільно використовувати причину коригування: «Повернення товару або авансових платежів».

Роз’яснення з розділу 101.16 модуля БАЗА ПОДАТКОВИХ ЗНАНЬ

· При частковому поверненні передоплати (авансу) або частковому поверненні товару розрахунок коригування складається в порядку, передбаченому при зміні ціни або кількості товарів/послуг (в залежності від того, в результаті зміни кількості або ціни відбувається часткове повернення товарів/коштів.

В розрахунку коригування кожному рядку податкової накладної, яка коригується, відповідають два рядки розрахунку коригування:

• в першій з них «обнуляється» рядок, ціна або кількість по якій змінюється;

• в другій – вказуються правильні показники.

Якщо в результаті зміни (зменшення/збільшення) кількості або ціни товарів/послуг відбувається повернення частини суми отриманого авансу, то в такому випадку складається тільки один розрахунок коригування з урахуванням вищенаведених особливостей, і інший розрахунок коригування на суму зменшення/збільшення компенсації не складається.

Роз’яснення з розділу 101.15 модуля БАЗА ПОДАТКОВИХ ЗНАНЬ.

Податок на прибуток

· Об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток, який визначається шляхом коригування бухгалтерського фінрезультату до оподаткування на різниці, передбачені ПКУ (пп. 134.1.1 ПКУ).

При цьому положеннями ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці при списанні кредиторської заборгованості. Такі операції відображаються відповідно до правил бухгалтерського обліку при формуванні фінансового результату.

· ІПК ДФСУ від 11.06.2018 р. № 2563/6/99-99-15-02-02-15/ІПК.

ПКУ не передбачено зміну терміну корисного використання об’єктів основних засобів у податковому обліку в разі зміни строківкорисного використання таких об’єктів в бухобліку в результаті проведення поліпшень основного засобу (модернізації, реконструкції) і проведення переоцінок.

У той же час пп. 138.3.3 ПКУ встановлено:

– в разі якщо строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів в бухгалтерському обліку менше ніж мінімально допустимі строки амортизації основних засобів та інших необоротних активів, то для розрахунку амортизації використовуються терміни, встановлені пп. 138.3.3 ПКУ;

– в разі якщо строки корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів в бухобліку рівні або є більшими, ніж встановлені пп. 138.3.3 ПКУ, то для розрахунку амортизації використовуються терміни корисного використання (експлуатації) об’єкта основних засобів, встановлені в бухобліку.

Таким чином, якщо встановлений платником податку в бухобліку строк корисного використання (експлуатації) активу (об’єкта або окремого компонента основних засобів) менше ніж мінімально допустимі строки амортизації, встановлені в податковому обліку для групи, до якої відноситься такий основний засіб або окремий компонент основного засобу, то для розрахунку амортизації з метою визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток використовуються терміни, встановлені пп. 138.3.3 ПКУ.

У разі якщо строки корисного використання (експлуатації) активу (об’єкта або окремого компонента основних засобів) в бухобліку рівні або є більшими, ніж встановлені пп. 138.3.3 ПКУ для групи, в яку включено такий основний засіб або компонент основного засобу, то для розрахунку амортизації використовуються терміни корисного використання (експлуатації) такого активу, встановлені в бухобліку.

ПДФО

· ІПК ДФСУ від 07.06.2018 р. № 2519/П/99-99-13-01-02-14/ІПК.

ДФС розглянула запит платника податку щодо включення до переліку витрат фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність, сплачених сум податків, зборів, внесків і порядку внесення виправлень в книгу обліку доходів і витрат.

Податківці вказали на те, що ПКУ не передбачено перелік витрат для самозайнятих. У зв’язку з цим для визначення переліку витрат, які можуть бути враховані при визначенні оподатковуваного доходу фізичною особою, яка провадить незалежну діяльність арбітражного керуючого, доцільно скористатися Узагальнюючою податковою консультацією, затвердженою наказом Міністерства доходів і зборів України від 30.12.2013 р. № 877, якою передбачено, що до витрат фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність арбітражного керуючого, включається сплачена сума ЄСВ.

ПДФО і військовий збір відносяться до загальнообов’язкових податків і зборів, визначених ст. 9 ПКУ, і не є витратами, необхідними для здійснення незалежної адвокатської діяльності.

Відповідно до Порядку ведення Книги обліку доходів і витрат, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 16.09.2013 р. № 481, записи в Книзі виконуються розбірливо чорнилом темного кольору або кульковою ручкою. Внесення виправлень здійснюється шляхом нового запису, яка засвідчується підписом самозайнятої особи.

У Книзі в електронному вигляді допускаються виправлення помилок або коригування шляхом доповнення рядка, в якій відображається від’ємне або позитивне значення.

Розрахункові операції

· ГУ ДФС в м.Києві від 06.06.2018 р. № 2486/ІПК/26-15-14-09-15.

При здійсненні розрахункових операцій із застосуванням платіжних банківських карт (реквізитів платіжних карт) платник податків зобов’язаний проводити розрахункові операції через зареєстровані, опломбовані в установленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО.

Відповідно до п. 1.4 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 р. № 22, безготівкові розрахунки – це перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, внесених ними готівкою в касу банку, на рахунки одержувачів коштів. Ці розрахунки проводяться банком на підставі розрахункових документів на паперових носіях або в електронному вигляді.

Праця і заробітна плата

· ІПК ДФС від 07.06.2018 р. № 2513/Л/99-99-13-02-03-14/ІПК.

Організація діяльності, зокрема, ліквідатора визначена ст. 4 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» від 14.05.1992 р. № 2343-XII, згідно п. 2 якої ліквідатор з моменту винесення рішення (постанови) про призначення його ліквідатором до моменту припинення здійснення ним повноважень прирівнюється до посадової особипідприємства-боржника.

Оскільки ліквідатор-фізособа з моменту його призначення прирівнюється до посадової особи юрособи-боржника і виконує повноваження керівника цієї юрособи, тобто діє від його імені, то обов’язок щодо виконання функції податкового агента при виплаті фізособі-кредитору доходу у вигляді суми середньої заробітної плати, нарахованої на підставі рішення суду за час затримки розрахунку при звільненні, виникає у такої юрособи-боржника.

Фізичні особи – підприємці

· ІПК ДФСУ від 12.06.2018 р. № 2575/Ц/99-99-13-01-02-14/ІПК.

Чинними нормами ПКУ та Порядком ведення Книги обліку доходів і витрат (затверджений наказом Міндоходов від 16.09.2013 р. № 481) не передбачено включення до складу витрат фізичної особи – підприємця на загальній системі оподаткування витрат, що виникли в результаті природного убутку.

У той же час ДФС в консультації зазначила, що поняття «запаси» визначено Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку «Запаси», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.10.1999 р. № 246. При цьому п. 2 ст. 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996-XIV передбачено, що бухгалтерський облік є обов’язковим видом обліку, який веде підприємство.

· Платниками єдиного податку не можуть бути ФОП, які здійснюють, зокрема, виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу пально-мастильних матеріалів в тарі ємністю до 20 літрів та діяльності, пов’язаної з роздрібним продажем пива та столових вин).

Згідно з пп. 291.5.1 ПКУ підприємці – платники єдиного податку мають право здійснювати виключно роздрібний продаж паливно-мастильних матеріалів в тарі ємністю до 20 літрів.

Таким чином, здійснювати роздрібний продаж паливно-мастильних матеріалів в тарі ємністю 20 літрів і більше, а також оптовий продаж таких товарів незалежно від об’єму тари, підприємцям – платникам єдиного податку забороняється.

Роз’яснення ГУ ДФС в Запорізькій області на своєму офіційному сайті.

· ІПК ГУ ДФС в м.Києві від 07.06.2018 р. № 2506/ІПК/26-15-12-03-11.

Відповідно до пп. 14.1.80 ПКУ ідентичні товари (роботи, послуги) – це товари (роботи, послуги), що мають однакові характерні для них основні ознаки.

При цьому під ідентичними розуміються товари, що мають однакові ознаки з оцінюваними товарами, у тому числі такі, як:

• фізичні характеристики;

• якість і репутація на ринку;

• країна виробництва (походження);

• виробник.

Згідно з пп. 14.1.131 ПКУ однорідні (подібні) товари (роботи, послуги) – це товари (роботи, послуги), які не є ідентичними, але мають подібні характеристики і складаються зі схожих компонентів, в результаті чого виконують однакові функції порівняно з товарами, що оцінюються і вважаються комерційно взаємозамінними.

Для визначення товарів однорідними (подібними) враховуються такі ознаки:

• якість і ділова репутація на ринку;

• наявність торгової марки;

• країна виробництва (походження);

• виробник;

• рік виробництва;

• новий або старий;

• термін придатності.

Підприємство самостійно на підставі національних П(С)БО та інших нормативно-правових актів з бухобліку визначає за погодженням з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до установчих документів Облікову політику підприємства, а також зміни до неї.

Так, розпорядчий документ про Облікову політику підприємства визначає, зокрема, методи оцінки вибуття запасів, періодичність визначення середньозваженої собівартості одиниці запасів, порядок обліку та розподілу транспортно-заготівельних витрат, ведення окремого субрахунку обліку транспортно-заготівельних витрат та інше (п. 2.1 Методичних рекомендацій по Облікову політику підприємства, затверджених наказом Мінфіну від 27.06.2013 р. № 635).

У зв’язку з цим можливість об’єднання в однорідні групи товарів з різними найменуваннями, які підпадають під визначення ідентичних або однорідних, знаходиться в компетенції підприємства і має бути визначено відповідним наказом про його облікову політику.

При цьому слід врахувати, що таку однорідність можна створювати, якщо зміна назви товару не призведе до зміни коду УКТ ЗЕД.

Звітність та сплата податків

· ІПК ДФСУ від 14.06.2018 р. № 2611/6/99-99-12-02-02-15/ІПК.

Суб’єкти, що володіють ліцензією на право оптової торгівлі алкогольними напоями, подають звіт № 1-ОА з відображенням операцій, здійснених за звітний місяць відповідно до такої ліцензії.

Недостовірними відомостями при поданні звітності може вважатися інформація, внесена до форм звітів, яка не відповідає вимогам порядку заповнення відповідних форм звітів, а також суперечить фактичному стану, підтвердженому первинними документами і даними, що містяться в інших звітах.

Якщо контрагент є суб’єктом оптової та роздрібної торгівлі одночасно, обсяги такої реалізації в звіті № 1-ОА відображаються в графі 9 «Обсяги реалізації алкогольних напоїв у звітному місяці у тому числі: в роздрібній торгівлі» розділу I, а в розділі III «Перелік контрагентів, яким здійснювалася реалізація алкогольних напоїв» вказуються власні дані. До 10 числа місяця, наступного за звітним, суб’єкти господарювання можуть подавати уточнюючі звіти в органи ДФС за основним місцем обліку на заміну вже представленим.

· Відповідно до п. 63.3 ПКУ платник податків зобов’язаний повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контролюючим органам за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків. Оскільки обов’язок повідомляти про наявність (реєстрації) об’єкта оподаткування, встановлена названою нормою ПКУ, не містить винятків або обмежень, такий обов’язок повинен бути виконаний платником податків незалежно від терміну, протягом якого платник володів або користувався відповідним об’єктом.

Якщо платник податків придбав об’єкт оподаткування, він подає повідомлення за ф. № 20-ОПП до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків протягом 10 днів після придбання.

Після відчуження об’єкта оподаткування подається повідомлення за ф. № 20-ОПП із зазначенням даних про зміну відомостей про об’єкт оподаткування та стану об’єкта як відчуженого.

Роз’яснення з розділу 119.11 модуля БАЗА ПОДАТКОВИХ ЗНАНЬ

· ІПК ДФСУ від 31.05.2018 р. № 2391/6/99-99-14-05-01-15/ІПК.

Несправний фіскальний блок РРО підлягає заміні на новий, опломбований виробником. При цьому в новому фіскальному блоці відновлюється інформація із щомісячних звітів реєстратора за останніх три роки (п. 33 Порядку технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2004 р. № 601).

У зв’язку зі скасуванням щомісячної звітності реєстратора розрахункових операцій (форма 1-ЗВР) Державна фіскальна служба вказує:

• для відновлення інформації після заміни фіскального блоку центр сервісного обслуговування повинен використовувати звітні дані щоденних фіскальних чеків, які зберігаються в розділі 1 книги обліку розрахункових операцій до РРО. При цьому в новому фіскальному блоці повинна бути відновлена інформація за останніх три календарні роки;

• при формуванні фіскального чека для введення в новий фіскальний блок в поле «найменування товару (послуги)» в обов’язковому порядку слід вносити спеціальний маркер «відновлення фіскальної суми». Таке маркування дозволить ДФС при аналізі даних Системи обліку даних РРО виділяти суми, повторно внесені в відновлену фіскальну пам’ять РРО та вже передані в ДФС.

У той же час ст. 155 прим. 1 КУпАП передбачена відповідальність посадових осіб та осіб, які здійснюють розрахункові операції, в разі порушення ними встановленого законом порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.

· Терміни сплати податків і зборів не переносяться, якщо останній день сплати податкового зобов’язання припадає на вихідний або святковий день. На це звертають увагу фахівці ГУ ДФС в Київській області.

Тому якщо останній день сплати податку або збору припадає на вихідний або святковий день, то його потрібно сплатити напередодні встановленого граничного терміну.

Пільги

· Закони «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу» (проект № 8349) та «Про внесення змін до пункту 41 розділу ХХ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу» (проект № 8350) ВР прийняла на засіданні 19 червня.

Збережені існуючі пільги по сплаті військового збору з доходів у вигляді грошового забезпечення співробітників правоохоронних органів, військовослужбовців та інших осіб, які беруть участь вже не в антитерористичній операції, а в здійсненні заходів щодо забезпечення національної безпеки і оборони, відбиття і стримування збройної агресії РФ в Донецькій і Луганській областях.

Збережені пільги щодо оподаткування ПДВ операцій із ввезення і постачання на митній території України низки спеціальних засобів індивідуального захисту військових (бронежилети, шоломи), лікарських засобів і медичних виробів, продукції оборонного призначення на період здійснення зазначених заходів шляхом проведення операції Об’єднаних сил.

Також поширені на період проведення вищевказаних заходів пільги зі сплати ввізного мита, що застосовувалися на період проведення АТО.

Крім того, врегульовано застосування законодавчих норм, до яких внесено доповнення, в період з початку здійснення заходів щодо забезпечення національної безпеки і оборони, відбиття і стримування збройної агресії РФ в Донецькій і Луганській областях і до набрання чинності внесеними до кодексів змін.

У зв’язку з цим в Податковому і Митному кодексах передбачені перехідні норми, якими закріплюється, що внесені зміни застосовуються в тому числі до податкових періодів починаючи з 1 травня 2018 року.

Профільний комітет рекомендував ВР прийняти відповідні законопроекти за основу і в цілому.

До відома

· ДФС повідомляє, що розширює можливості Електронного кабінету платника.

Так, в Електронному кабінеті є можливість подати письмові пояснення та копії документів до кількох ПН/РК, якщо вони складені на одного одержувача за одним і тим же договором або якщо в таких ПН відображені однотипні операції. Однотипними операціями є операції з однаковими кодами товарів згідно з УКТ ЗЕД або кодами послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг.

Щоб уникнути помилок при складанні РК до ПН платники можуть скористатися сервісом, що дозволяє переглянути повну інформацію про ПН з урахуванням всіх зареєстрованих до неї РК кількісних і вартісних показників.

Доступ до інформації надано в приватній частині (особистий кабінет) Електронного кабінету в розділі «ЄРПН». По заданих параметрах пошуку ПН відбувається остаточний розрахунок з урахуванням всіх наступних зареєстрованих до неї РК.

Можна здійснити перегляд розрахункових показників навантаження і сум ПДВ, зазначених платником податку у податковій накладній/РК, зареєстрованих в Реєстрі в звітному (податковому) періоді.

Отправить запрос

Команда HLB Ukraine всегда рада помочь, присылайте Ваш вопрос

Отправить
x
x

Share to:

Copy link:

Copied to clipboard Copy