Аспекти, наслідки та ризики податкових перевірок з питань трансфертного ціноутворення

В результаті різних подій в 2013-2015 рр., а саме: анексії Криму, тривалих військових дій за суверенітет та територіальну цілісність України, провалу економічних реформ, підвищення тарифів на комунальні послуги, скорочення ВВП, економіка України особливо гостро потребує фінансових ресурсах. Суттєвий вплив зовнішнього боргу, в комплексі зі скороченням зовнішніх інвестицій, негативно позначається на економіці України.

На тлі підвищення вимог іноземних інвесторів для отримання зовнішнього фінансування, представники і законодавчої, і виконавчої влади вже відзначили «перспективність» питань трансфертного ціноутворення (далі – ТЦО). Тому вже в найближчому майбутньому донарахування щодо перевірок трансфертного ціноутворення можуть стати для бюджету важливим джерелом поповнення, а для бізнесу – черговою проблемою. З огляду на зазначені обставини, питання сплати податків та штрафів за ТЦО стають для держави більш актуальними.

Нагадаємо, що Податковий кодекс України передбачає штрафи:

– за неподання звіту про контрольовані операції в розмірі 300 мінімальних заробітних плат, що за 2015 р. становить 365 тис. грн.;

– за недекларування контрольованих операцій – 1% від їх розміру, але не більше 300 мінімальних заробітних плат (365 тис. грн.);

– за неподання документації по контрольованим операціями – 3% від їх розміру, але не більше 200 мінімальних заробітних плат (243 тис. грн.).

Складання звіту з контрольованих операцій є тільки «вершиною айсберга» в процесі трансфертного ціноутворення. Весь процес трансфертного ціноутворення є трудомістким, відповідальним, з великою кількістю аналітичних процедур щодо значного масиву інформації. Помилки, відсутність повної інформації, аналітичні прорахунки можуть призвести до недостатньої обґрунтованості моделі, взятої за основу в документації з ТЦО. Зміна конструкції елементів такої моделі може привести до результату, що суттєво відрязняється, в ціноутворенні. Тому тільки максимальна наявність інформації з достовірних джерел, якісний функціональний аналіз сторін контрольованих операцій, обґрунтований вибір методів дають аргументовану базу для визначення рівня трансфертних цін, який відповідає принципу «витягнутої руки».

Для розширення можливостей та забезпечення ефективного комплексного обслуговування наших клієнтів, ми завжди прагнемо йти в ногу з новими вимогами законодавства та тенденціями ринку. Тому наші фахівці почали переймати досвід мережевих фірм-партнерів з питань трансфертного ціноутворення задовго до дати впровадження ТЦО в Україні. Перш за все, це стосується співпраці з партнерами, які представляють країни, в яких вимоги до трансфертного ціноутворення впроваджені раніше, ніж в Україні.

Як наслідок, партнери, аудитори, юристи компанії HLB Ukraine мають вагомий досвід та з упевненістю покладаються у своїй роботі на існуючу в світі і в Україні податкову практику.

Кожна компанія, яка здійснює контрольовані операції, є масштабною бізнес-моделлю з великими можливостями. Тому такі компанії стають особливим об’єктом моніторингу з боку податкових органів, а це вимагає негайного впровадження ефективної моделі контролю питань ТЦО.

HLB Ukraine має значний досвід розробки внутрішніх правил ТЦО із застосуванням вітчизняної і світової податкової практики. Наші фахівці на високому рівні розробляють політику та стратегію, виступають в ролі експертів з ризиків, всіляко сприяють запобіганню порушень, викривлень в ТЦО, максимально знижуючи ризики.

Крім того, ми проводимо конференції, семінари, розробляємо оптимальну документацію з ТЦО, що враховує індивідуальні особливості предмета контрольованих операцій, виконуваних функцій, взятих на себе ризиків, задіяних активів сторонами контрольованих операцій.

Під керівництвом Керуючого партнера в HLB Ukraine створений департамент з ТЦО, який в 2014-2016 рр. успішно завершив більше 25 проектів з ТЦО.

Компанія HLB Ukraine при підготовці документації з ТЦО та звітів про контрольовані операції використовує існуючі в Україні та світі IT-бази, програмні продукти, що дозволяють виявляти та проводити якісний економічний аналіз порівняльних операцій. Результати роботи надаються в розроблених документаціях, що включають текстові описи, схеми, діаграми, висновки.

Функціональний та фінансово-економічний аналіз сторін і контрольованих операцій здійснюється із застосуванням логічних методів, що дозволяють підготувати аргументоване обґрунтування вибору методів, застосування джерел інформації і зроблених підсумкових висновків.

Необхідно зазначити, що підходи в роботі органів ДФС часто не зазнавали серйозних змін. Основний акцент, як і раніше, ними ставиться на виконання фіскальної функції. Часто доводиться зустрічати матеріали перевірок податківців з необґрунтованими висновками, висновками, зробленими на підставі сумнівної доказової бази або взагалі без такої. Такі процеси ми будемо спостерігати до тих пір, поки в нашій країні не буде введена персональна відповідальність за необґрунтовані донарахування.

На даний момент всім доводиться працювати в існуючих реаліях. Робота наших економічних експертів і адвокатів в існуючій економічній середовищі будується на виробленні обґрунтованою і аргументованої позиції, що дозволяє захистити інтереси клієнта, і спростування безпідставних висновків фіскальних органів.

Ми знаходимо рішення в складних суперечливих питаннях, на які, здавалося б, відсутні прийнятні відповіді, спираючись на отриманий нами досвід. При необхідності отримання додаткових аргументів вдаємося до залучення як внутрішніх, так і зовнішніх експертів з економічних питань, маркетологів, експертів-товарознавців з Бюро судових експертиз, експертів, які атестовані Мін’юстом України.

Поряд з ТЦО HLB Ukraine проводить ефективне податкове планування для транснаціональних компаній і корпорацій як для внутрішніх цілей, так і індивідуально для М&А; при купівлі компанії проводить фінансовий, податковий, юридичний та технічний Due Diligence.

З метою надання новим клієнтам можливості оцінити переваги роботи з нашою компанією, HLB Ukraine з 2010 р. ввела практику надання безкоштовних усних консультацій в нашому офісі всім юридичним особам, представники яких подали реєстраційну запит-анкету.

Компанія HLB Ukraine гарантує кваліфіковану підтримку при майбутніх податкових перевірках контрольованих операцій, що проводяться органами ДФС. У відповідь на виникаючі ризики, ми в змозі швидко реагувати і професійно надати послугу, пов’язану з пошуком оптимальних рішень для платників податків в питаннях ТЦО. Група досвідчених фахівців з ТЦО, експерти та оцінювачі забезпечать справедливу документальну базу для обґрунтування трансфертних цін, що дозволить ефективно управляти ризиками в контрольованих операціях.

Валерій Бондар
Керуючий партнер HLB Ukraine

Степан Шеф
Заступник генерального директора з податкових питань


4 травня 2016 р.

Отправить запрос

Команда HLB Ukraine всегда рада помочь, присылайте Ваш вопрос

Отправить
x
x

Share to:

Copy link:

Copied to clipboard Copy