Зміни в законодавстві України (№ 4, вересень 2017)

І. Огляд законодавства та нормативних актів

Податок на додану вартість

ІПК ДФСУ від 14.09.2017 р. № 1960/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Операції з вивезення товарів у митному режимі реекспорту (за винятком операцій з вивезення відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 86 МКУ) підлягають звільненню від оподаткування ПДВ.

Якщо платник ПДВ за такими товарами скористався своїм правом на податковий кредит і в подальшому здійснює їх вивезення в митному режимі реекспорту, то в податковому періоді, на який припадає таке вивезення, платник повинен провести нарахування ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ.

При цьому податкові зобов’язання з ПДВ нараховуються в розмірі сум ПДВ, які були включені платником до складу податкового кредиту та сплачені до бюджету за операції тимчасового ввезення товару.

Отже, платник ПДВ по операції з вивезення товарів у митному режимі реекспорту на дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ складає і реєструє в ЄРПН 2 податкові накладні:

• одну – на дату фактичного вивезення товарів за межі України, зафіксовану в митній декларації. У верхній лівій частині в рядку «Залишається у продавця (тип причини)» експортер ставить позначку «Х» і вказує тип причини 07 – «Експортні поставки». У графі «Отримувач (покупець)» вказується найменування нерезидента та через кому – країна, в якій зареєстрований одержувач товару, а в рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «300000000000»;

• другу – не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку при тимчасовому ввезенні товарів. У графі «зведена податкова накладна» робиться позначка «Х», в графі «Отримувач (покупець)» платник ПДВ зазначає власне найменування (П.І.Б.), в рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «600000000000», а у верхній лівій частині вказується відповідний тип причини 09 – «Складено на поставку для операцій, звільнених від оподаткування податком на додану вартість ».

Обидві податкові накладні підлягають реєстрації в ЄРПН.

ІПК ДФСУ від 11.09.2017 р. № 1892/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Операції з поставки послуг, пов’язаних з програмною продукцією, оподатковуються ПДВ у такому порядку:

• в разі якщо умовами цивільно-правового договору (далі – ЦПД) не визначений перехід/відчуження майнових прав (права власності) від виконавця до замовника на окремі елементи програмної продукції при здійсненні виконавцем операцій по модифікації (модернізації) програмної продукції, внаслідок яких відбуваються якісь зміни в програмній продукції, то операції за цією поставкою оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20%. Якщо ж умовами ЦПД визначено перехід/ відчуження майнових прав (права власності) від виконавця до замовника на окремі елементи програмної продукції при здійсненні виконавцем операцій по модифікації (модернізації) програмної продукції, внаслідок яких відбуваються які-небудь зміни в програмній продукції, то операції по такому постачанню звільняються від оподаткування ПДВ відповідно до п. 26 прим. 1 підрозділу 2 р. XX ПКУ;

• в разі якщо внаслідок поставки виконавцем замовнику послуг із супроводу та/або технічної підтримки програмної продукції не відбувається ніяких змін в програмній продукції, то операції з постачання цих послуг оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20%. Якщо ж внаслідок поставки виконавцем замовнику послуг із супроводу та/або технічної підтримки програмної продукції відбуваються які-небудь зміни в програмній продукції, то для цілей оподаткування ПДВ поставка таких послуг розглядається як операції з поставки окремих компонентів (елементів) програмної продукції, які звільняються від оподаткування ПДВ відповідно до п. 26 прим. 1 підрозділу 2 р. XX ПКУ;

• операція виконавця з постачання замовнику послуг з надання права на отримання замовником оптимізації і оновлень, що включає право на отримання і завантаження інструментів і процедур для оновлення програмного забезпечення шляхом їх отримання через виконавця супроводу та/або технічної підтримки програмного забезпечення у розробника програмного забезпечення, оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20%.

ІПК ГУ ДФС в Кіровоградській області від 12.09.2017 р. № 1917/ІПК/11-28-12-01-16.

У разі поставки безпосередньо підприємством – перевізником послуг з міжнародного перевезення пасажирів з оформленням єдиного міжнародного перевізного документа дані операції оподатковуються ПДВ за нульовою ставкою. При цьому пп. «а» пп. 195.1.3 ПКУ не конкретизує види міжнародних перевезень пасажирів (регулярні, нерегулярні, митників) і не визначає, ким замовлені дані послуги.

Разом з тим згідно з п. 5.3 ст. 5 ПКУ інші терміни, які застосовуються в ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» від 01.07.2004 р. № 1955 IV, перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні . Такими документами можуть бути:

• авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);

• міжнародна автомобільна накладна (CMR);

• накладна СМГС;

• коносамент (Bill of Lading);

• накладна ЦІМ;

• вантажна відомість (Cargo Manifest);

• інші документи, визначені законами України.

У той же час для визначення єдиного міжнародного перевізного документа при здійсненні міжнародних перевезень пасажирів (регулярних, нерегулярних, маятникових) ДФС пропонує звертатися до Міністерства інфраструктури України.

ІПК ДФСУ від 14.09.2017 р. № 1958/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Звільнення від оподаткування ПДВ, відповідно до пп. 197.1.8 ПКУ, може застосовуватися до операцій з надання послуг зперевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в разі, якщо послуги з перевезення здійснюються в межах населеного пункту, і тарифи на такі перевезення встановлені уповноваженим органом.

Всі інші операції з надання послуг з перевезення пасажирів на митній території України, крім перерахованих звільнених від оподаткування операцій, підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20%.

Разом з тим звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання послуг з перевезення пасажирів міським пасажирським транспортом при дотриманні умов, перерахованих в пп. 197.1.8 ПКУ, застосовується в обов’язковому порядку без можливості відмови від його застосування.

ІПК від 12.09.2017 р. № 1905/5/99-99-15-03-02-16/ІПК.

Режим звільнення від оподаткування ПДВ, визначений пп. 197.1.25 ПКУ, поширюється на операції з:

• постачання (передплати) і доставки періодичних видань друкованих засобів масової інформації (крім видань еротичного характеру) вітчизняного виробництва;

• підготовки (літературне, наукове і технічне редагування, коректура, дизайн і верстка), виготовлення (друк на папері або запис на електронному носії) і розповсюдження книг, в т.ч. електронного контенту (крім видань еротичного характеру) вітчизняного виробництва, учнівських зошитів, підручників та навчальних посібників, і словників українсько-іноземної або іноземно-української мови вітчизняного виробництва.

У разі якщо копії національних стандартів, які поставляються (поширюються) національним органом стандартизації, не відповідають статусу і умовам, визначеним пп. 197.1.25 ПКУ (в т.ч. не підпадають під поняття видань, зазначених у згаданому підпункті ПКУ), то операції з постачання (розповсюдження) таких копій національних стандартів обкладаються ПДВ у загальновстановленому порядку за основною ставкою.

ІПК ДФСУ від 14.09.2017 р. № 1948/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання державних платних послуг фізичним або юридичним особам органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, а також іншими особами, уповноваженими такими органами або законодавством надавати зазначені послуги, обов’язковість отримання (надання) яких встановлюється законодавством, включаючи плату за реєстрацію, видачу ліцензії, сертифікатів у вигляді зборів, державного мита тощо (пп. 197.1.18 ПКУ).

Для застосування цієї ПДВ-пільги необхідне одночасне виконання таких вимог:

• послуги повинні надаватися органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, а також іншими особами, уповноваженими такими органами або законодавством надавати зазначені послуги;

• послуги, що надаються повинні бути платними;

• обов’язковість отримання фізичними і юридичними особами послуг повинна бути встановлена законодавством;

• кошти за надані послуги в повному обсязі повинні надходити до бюджету.

У свою чергу, платні послуги науково-дослідних установ судових експертиз Міністерства юстиції України, зокрема, такі, що включені до переліку, затвердженого постановою КМУ від 27.07.2011 р. № 804, надаються за рахунок коштів, які не перераховуються в повному обсязі до бюджету. Тому, відповідно, зазначені послуги не звільняються від оподаткування ПДВ, тобто підлягають оподаткуванню за ставкою 20%. Дія пп. 197.1.18 ПКУ на такі послуги не поширюється.

ІПК ГУ ДФС в Одеській області від 12.09.2017 № 1913/ІПК/15-32-12-02-22.

Об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів / послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 ПКУ знаходиться на митній території України (пп. «а» та пп. «б» п. 185.1 ПКУ).

У разі якщо платником ПДВ послуги з надання персоналу, в т.ч. якщо персонал працює за місцем здійснення діяльності покупця, надаються нерезиденту, то дана операція не є об’єктом оподаткування ПДВ, оскільки місцем поставки таких послуг вважається місце постачання їх за межами митної території України.

Разом з тим послуги з посередництва у працевлаштуванні за кордоном не включені до переліку послуг, визначених п. 186.2 та п. 186.3 ПКУ, і місце поставки цих послуг визначається відповідно до п. 186.4 ПКУ за місцем реєстрації постачальника цих послуг.

Отже, операції з поставки послуг з посередництва у працевлаштуванні за кордоном, що поставляються резидентом України – платником ПДВ, є об’єктом оподаткування ПДВ і оподатковуються в загальновстановленому порядку за ставкою 20%.

ІПК ДФСУ від 14.09.2017 р. № 1956/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

За операціями з постачання теплової та електричної енергії, водопостачання та водовідведення, грошові кошти за які споживачі перераховують безпосередньо на рахунки підприємств, організацій, що постачають дані товари/послуги, або перераховують на рахунок ЖЕКу для накопичення і наступного перерахування підприємствам, організаціям, які постачають такі товари/послуги, у ЖЕКу немає об’єкта оподаткування ПДВ.

Разом з тим у разі встановлення ЖЕКом від споживачів (фізичних осіб) окремої плати за товари/послуги з перерахування отриманих від таких споживачів грошових коштів підприємствам, організаціям, які постачають дані товари/послуги, у ЖЕКа виникає об’єкт оподаткування ПДВ виходячи з вартості поставлених товарів/послуг .

Також операції з поставки послуг, які надаються безпосередньо ЖЕКом, оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку.

ІПК ДФСУ від 13.09.2017 р. № 1935/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в ЄРПН можна на суму ПДВ, обчислену за формулою п. 200 прим. 1.3 ПКУ (далі – реєстраційна сума). Однією зі складових показників зазначеної формули є загальна сума поповнення з поточного рахунку платника ПДВ електронного рахунку – УПопРах.

Суми надміру сплачених грошових зобов’язань по ПДВ, повернуті на електронний рахунок, не змінюють значення УПопРах, а, отже, не змінюють і реєстраційну суму.

Якщо в подальшому платник приймає рішення про повернення коштів з електронного рахунку на поточний рахунок, то значення УПопРах зменшується на суму ПДВ, згідно з поданою заявою підлягає перерахуванню з електронного рахунку на поточний рахунок платника.

ДФСУ в ІПК від 12.09.2017 р. № 1907/6/99-99-15-03-02-15/ІПК надала логічне роз’яснення щодо визначення коду УКТ ЗЕД для набору (комплекту) товарів.

Нагадаємо: раніше в роз’ясненні з розділу 101.17 модуля БАЗА ПОДАТКОВИХ ЗНАНЬ, яке діяло до 01.03.2017, податківці рекомендували в графі 2 р. Б податкової накладної складові комплекту (набору) вказувати в окремих рядках.

Тепер, на думку податківців, визначення коду УКТ ЗЕД набору (комплекту) товарів, що містить кілька видів однієї товарної позиції і один (або декілька) видів іншої товарної позиції, слід здійснювати з урахуванням правила 3 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, визначених у Додатку до Закону України «Про Митний тариф України» від 19.09.2013 р № 584-VII.

Отже, операція з постачання набору (комплекту) товарів, що містить кілька видів однієї товарної позиції і один (або декілька) видів іншої товарної позиції, в податковій накладній відображається одним рядком.

При цьому з питання правильності визначення коду товарної класифікації згідно з УКТ ЗЕД для товарів, що поставляються в наборі (комплекті) при оформленні документів (в т.ч. податкових накладних) ДФС пропонує звертатися в Торгово-промислову палату України (її регіональні відділення) або науково-дослідний інститут судових експертиз.

Графи 6 і 7 податкової накладної щодо кількості та ціни поставки одиниці товару при поставці наборів (комплектів) заповнюються в установленому порядку – ціна одиниці набору (комплекту) товарів і кількість таких наборів (комплектів).

ІПК ДФСУ від 11.09.2017 р. № 1893/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

ДФС про особливості заповнення податкової накладної у разі, якщо вартість металопластикових конструкцій включається або не включається до складу вартості послуг з їх монтажу

У разі якщо згідно з умовами цивільно-правового договору (далі – ЦПД), наприклад, металопластикові конструкції включаються до складу вартості послуг з їх монтажу, то при складанні податкової накладної платник ПДВ повинен:

• у графі 2 податкової накладної вказати безпосередньо опис послуг з монтажу металопластикових конструкцій відповідно до первинних документів, якими супроводжується ця операція;

• в графі 3.3 податкової накладної вказати код послуги згідно з ДКПП, за яким класифікуються дані послуги.

У разі якщо за умовами ЦПД металопластикові конструкції не включаються до складу вартості послуг з монтажу, а визначаються як окремий об’єкт поставки, то при складанні податкової накладної платник ПДВ повинен:

• у графі 2 податкової накладної вказати окремо опис (номенклатуру) металопластикових конструкцій і окремо – послуг з монтажу таких конструкцій відповідно до первинних документів, якими супроводжується ця операція;

• в підпунктах 3.1 та 3.3 податкової накладної вказати код товару згідно з УКТ ЗЕД та код послуги – згідно з ДКПП, за яким класифікуються дані послуги.

Загальні правила відновлення автоматичного обліку показників в системі електронного адміністрування ПДВ після скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ відсутні.

Порядок відновлення, закриття або відкриття нового рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ може бути визначений в самому рішенні суду.

При цьому кожне рішення щодо скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ носить індивідуальний характер і розглядається окремо в залежності від обставин (був чи не був закритий електронний рахунок платника на момент відновлення реєстрації платника в реєстрі платників ПДВ, чи була повторна реєстрація платником ПДВ і відкритий новий електронний рахунок після анулювання реєстрації тощо).

Оскільки при виконанні рішень суду про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ застосовується індивідуальний підхід і відсутні загальні правила відновлення показників в системі електронного адміністрування ПДВ, ДФС пропонує звертатися до контролюючих органів ДФС з докладним описом ситуації для отримання індивідуальної податкової консультації згідно зі ст. 52 ПКУ.

Податок на прибуток

Належність неприбуткової організації до певної групи неприбуткових організацій за відповідним кодом ознаки неприбутковості визначається за результатами розгляду контролюючим органом установчих документів такої організації відповідно до вимог, встановлених п. 133.4 ПКУ. Отже, подавати реєстраційну заяву за формою № 1-РН в зв’язку зі зміною ознаки неприбутковості не потрібно.

У разі приведення установчих документів у відповідність до вимог, встановлених п. 133.4 ПКУ, з метою включення в новий Реєстр релігійні організації повинні подати до контролюючого органу за основним місцем обліку реєстраційну заяву за формою № 1-РН з позначкою «зміни» і завірені копії документів згідно п. 6 Порядку № 440.

Як стверджують податківці, юридична особа, внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій, може вибрати 3 групу спрощеної системи оподаткування при дотриманні вимог, встановлених гл. 1 р. XIV ПКУ, за умови виключення його з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Види діяльності, які не дають можливості юридичним особам вибрати спрощену систему оподаткування, наведені в п. 291.5 ПКУ. Крім того, при переході на спрощену систему оподаткування юридичній особі необхідно враховувати обмеження щодо сукупності часток засновників у статутному капіталі, встановлене пп. 291.5.5 ПКУ. Реєстрація суб’єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку (п. 299.1 ПКУ).

Для платників єдиного податку встановлено ряд вимог, дотримуючись яких можна застосовувати спрощену систему. Це і розмір доходу, і кількість найманих працівників, і види діяльності. Для кожної групи єдинників ці критерії відрізняються, але вимоги, за порушення яких єдинник змушений буде перейти на загальну систему, однакові для всіх. Серед них, зокрема, здійснення діяльності, яка:

• не дає права перебувати на спрощеній системі;

• не зазначена в реєстрі платників єдиного податку.

Українське законодавство передбачає свободу підприємницької діяльності. В ГКУ навіть є спеціальна ст. 43, яка дає можливість суб’єктам господарювання вести будь-який бізнес, не заборонений законом.

Податок на доходи фізичних осіб

Підприємство в серпні 2017 року провело перерахунок за дивідендами, виплаченими в I і II кварталах поточного року. Чи можна зменшити суму податку, що підлягає перерахуванню до бюджету, на суму перерахунку і як відображаються в формі № 1ДФ обидва результату?

Відповідну ситуацію роз’яснює ГУ ДФС у Львівській області.

Якщо в результаті здійсненого перерахунку виникає переплата податку, то на її суму зменшується сума нарахованого податкового зобов’язання платника податку за відповідний місяць, а при недостатності цієї суми – зменшується сума перерахування податкових зобов’язань наступних податкових періодів, до повного повернення суми даної переплати.

Результати проведеного перерахунку сум нарахованих доходів і утриманого ПДФО відображаються у формі № 1ДФ у тому кварталі, в якому проведено даний перерахунок.

Таким чином, якщо податковим агентом проведено перерахунок ПДФО у вигляді дивідендів за ставкою 9% і поверненню підлягають суми за I і II квартали, то в формі № 1ДФ даний результат відображається сукупно одним рядком за ознакою «109» в тому кварталі, в якому цей перерахунок (повернення) проводиться, в нашому випадку – в III кварталі.

При цьому в разі виникнення результату перерахунку ПДФО з від’ємним значенням допускається заповнення показника зі знаком «мінус».

ІПК ДФС від 12.09.2017 р. № 1925/6/99-99-13-02-03-15/ІПК.

Грошові кошти, витрачені найманим працівником у службових цілях для заправки транспортного засобу, шляхом здійснення розрахунків платіжною (паливною) карткою, отриманою від роботодавця, не включаються до оподатковуваного доходу такого працівника за умови дотримання всіх вимог, встановлених п. 170.9 ПКУ.

Бухгалтерський облік

Згідно з п. 9, п. 14 П(С)БО 9 «Запаси» та п. 5.7 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну України від 10.01.2007 р. № 2, недостачі в межах природних втрат, виявлені при оприбуткуванні ТМЦ, включаються до первісної вартості оприбуткованих запасів. У той же час нестачі запасів в межах природного убутку при зберіганні, а також недостачі і втрати запасів понад норми природного убутку визнаються витратами звітного періоду.

Крім того, про норми природного убутку згадує і Положення про інвентаризацію активів і зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. № 879. Процитуємо:

• «недостача запасів у межах встановлених норм природних втрат, виявлена в процесі інвентаризації, списується за розпорядженням керівника підприємства на витрати. Норми природного убутку можуть застосовуватися лише в разі виявлення фактичних нестач і після взаємозаліку нестач цінностей і надлишків внаслідок пересортиці. При відсутності норм природних втрат втрата розглядається як недостача понад норму;

• недостача цінностей понад норми природного убутку, а також втрати від псування цінностей списуються з балансу і відносяться на рахунок винних осіб у розмірі, визначеному відповідно до законодавства, в разі якщо винні особи не встановлені, вони зараховуються на за балансовий рахунок до моменту встановлення винних осіб або закриття справи згідно із законодавством ».

Починаючи з 17 березня 2017 року (у зв’язку з набранням чинності постанови КМУ «Про визнання деяких актів Української РСР такими, що втратили чинність і актів Союзу РСР, що не застосовуються на території України» від 23.11.2016 р № 1066), на території України не застосовується ряд актів Союзу РСР, зокрема – наказ Міністерства хлібопродуктів СРСР «Про затвердження норм природного убутку зерна, продуктів його переробки, насіння трав, кормів трав’яних, штучно висушених, і насіння олійних культур при зберіганні на підприємствах системи Міністерства хлібопродуктів СРСР» від 28.01.1986 р. № 23.

Тому, наприклад, у підприємств, у яких в процесі транспортування і зберігання зерна іноді виникають його природні втрати, з’являються такі питання:

• чи слід вважати будь-які природні втрати зерна недостачею понад норми?

• чи можна для цілей бухобліку застосовувати норми природного убутку зерна, затверджені наказом керівника підприємства?

З цими питаннями підприємство звернулося до Мінфіну. Але у відповідь одержано лише зауваження про те, що встановлення норм природних втрат зерна при його транспортуванні і зберіганні не належить до повноважень Мінфіну – див. Лист Мінфіну від 07.09.2017 р. № 35230-07-10/24042.

Обмеження щодо передачі в бухгалтерію заповненого Звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт (далі – Звіт) і залишку невикористаних коштів, які були видані підзвітній особі, через іншу матеріально відповідальну особу на підставі договору доручення не передбачені.

Разом з тим терміни подання Звіту залишаються незмінними.

Лист Мінфіну від 16.06.2017 р. № 35210-07-10/16083.

Витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Це передбачає П(С)БО 16 «Витрати».

Витрати, які неможливо прямо пов’язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Таким чином, суми визнаних претензій відображаються підприємством – одержувачем претензій в складі витрат того звітного періоду, в якому було прийнято рішення задовольнити вимоги заявника претензій.

Податок на нерухомість

У червні 2017 року суд першої інстанції скасував ІПК від 27.04.2017 р. № 20/ІПК/16-31-12-02-44, в якій контролери повідомили про відсутність права застосувати коефіцієнт 0,5 до ставки податку на нерухомість в разі , якщо дана ставка була затверджена рішенням місцевої ради в 2015 році, а в 2017 році в відповідне рішення були внесені зміни, не зачепили питання ставок.

В продовження інформуємо: днями Харківський апеляційний адміністративний суд погодився з висновками суду першої інстанції про помилковість тверджень, викладених у вищевказаній ІПК (постанова від 14.09.2017 р. у справі № 816/749/17).

Акцизний податок

ІПК ГУ ДФС у Волинській області від 14.09.2017 р. № 1946/ІПК/03-20-13-09-07.

Платник податків, який переобладнав імпортований транспортний засіб в підакцизний легковий автомобіль – фургон для тимчасового проживання людей, звернувся до контролерів із запитом про розмір ставки акцизного податку, він повинен сплатити.

Фахівці ГУ ДФС у Волинській області роз’яснили, що згідно з Поясненнями УКТ ЗЕД:

• термін «нові транспортні засоби» означає транспортні засоби, які ніколи не були зареєстровані;

• термін «транспортні засоби, які використовувалися» означає транспортні засоби, які були зареєстровані щонайменше один раз.

Отже, переобладнаний автомобіль не може відповідати кодом УКТ ЗЕД 8703 32 11 00 – нові моторні транспортні засоби, обладнані для тимчасового проживання людей.

Відповідно, легкові автомобілі, переобладнані в фургони для тимчасового проживання людей, слід класифікувати за:

• кодом УКТ ЗЕД 8703 32 90 10 (використовувалися не більше 5 років);

• кодом УКТ ЗЕД 8703 32 90 30 (використовувалися понад 5 років).

Згідно з пп. 215.3.5 прим. 1 ПКУ, ставка акцизу для автомобілів, які відповідають коду УКТ ЗЕД 8703 32 90 10, становить 1,923 євро за 1 куб. см об’єму циліндрів двигуна, а для автомобілів, які відповідають коду УКТ ЗЕД 8703 32 90 30 – 2,441 євро за 1 куб. см об’єму циліндрів двигуна.

Екологічний податок

ГУ ДФС в Хмельницькій області нагадало, які типові методологічні помилки заповнення Податкової декларації екологічного податку (далі – Декларація) були виявлені ДФС за результатами попереднього аналізу податкової звітності за ІІ квартал 2017 року:

• при заповненні додатків до Декларації платниками не враховувалось, що з 1 січня 2017 року збільшено на 12% ставки екологічного податку, що діяли в 2016 році;

• в колонці 3 додатків 1-3 до Декларації фактичний обсяг викидів або об’єкт оподаткування платниками вказується в «кілограмах», а не в «тонах», як передбачено додатками;

• у випадках, коли коефіцієнт дорівнює «1», в колонці 5 додатка 2, колонках 5 і 6 додатка 3 до Декларації платниками замість «1» вказується «0»;

• в колонці 5 додатка 2, колонках 5 і 6 додатка 3 до Декларації платниками вказується коефіцієнт інший, ніж передбачений ПКУ, або замість коефіцієнта вказується ставка податку;

• в додатках 1-3 до Декларації платниками вказується не безпосередній код забруднюючої речовини (відходів), а загальний – код групи забруднюючої речовини (відходів) або код зовсім не вказується;

• в додатках 1-3 до Декларації платниками вказується код однієї забруднюючої речовини (відходів), а ставка – іншого;

• платниками заповнюється замість однієї програми до Декларації іншу програму.

Праця і заробітна плата

Працівник має право розірвати трудовий договір, укладений на невизначений строк, попередивши про це власника або уповноважений ним орган письмово за два тижні. Дане право працівника встановлено в ст. 38 КЗпП.

У разі, коли заява працівника про звільнення з роботи за власним бажанням зумовлена неможливістю продовжувати роботу (переїзд на нове місце проживання; переведення чоловіка або дружини на роботу в іншу місцевість; вступ до навчального закладу; неможливість проживання у даній місцевості, підтверджена медичним висновком; вагітність; догляд за дитиною до досягнення нею 14-річного віку або дитиною-інвалідом; догляд за хворим членом сім’ї відповідно до медичного висновку або інвалідом I групи; вихід на пенсію; прийом на роботу за конкурсом, а також з інших поважних причин), власник або уповноважений ним орган повинен розірвати трудовий договір у строк, про який просить працівник.

ГУ Держпраці в Хмельницькій області стверджує: відмова роботодавця звільнити працівника з роботи за власним бажанням суперечить законодавству. З метою залучення керівника підприємства, установи, організації до відповідальності працівник має право звернутися до Головного управління Держпраці за місцем знаходження роботодавця зі зверненням.

А про інший варіант, як діяти працівникові, коли подану ним заяву про звільнення ігнорують, йшлося в огляді до судового рішення.

Пенсійне та соціальне забезпечення

Лист Мінсоцполітики від 18.05.2017 р. № 254/0/86-17/273.

Якщо протягом 12-ти місяців перед настанням страхового випадку, за даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, застрахована особа має страховий стаж менше 6-ти місяців, середня заробітна плата для розрахунку допомоги по вагітності та пологах визначається виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але в розрахунку на місяць не вище двократного розміру мінімальної заробітної плати і не менше розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом в місяць настання страхового випадку.

Алгоритм обліку даного обмеження при розрахунку декретних прописувався Мінсоцполітики в Листі від 23.06.2016 р. № 215/18/99-16.

Зараз же в Листі Мінсоцполітики стверджує, що аналогічний алгоритм розрахунку повинен застосовуватися в разі обмеження суми допомоги в місяцях, які містять 31 к. д. для обчислення допомоги по вагітності та пологах в розрахунку на місяць двома розмірами мінімальної заробітної плати і для розрахунку допомоги по тимчасової непрацездатності, якщо працівник перебував на лікарняному весь місяць за різними страховими випадками.

Лист Мінсоцполітики від 25.08.2016 р. № 437/13/116-16.

За бажанням жінки після закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами їй надається відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку з виплатою за ці періоди допомоги відповідно до законодавства. Ця відпустка може бути використана повністю або частинами також батьком дитини, бабусею, дідом чи іншими родичами, які фактично доглядають за дитиною, або особою, яка усиновила чи взяла під опіку дитину, одним з прийомних батьків або батьків-вихователів.

Для оформлення відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку мати дитини або особа, яка фактично доглядає за дитиною, повинні надати працедавцю заяву про надання такої відпустки, копію свідоцтва про народження дитини (для підтвердження віку дитини). Особа, яка фактично доглядає за дитиною, крім зазначених документів, має надати довідку з місця роботи (служби, навчання) матері дитини про те, що остання стала до роботи до закінчення цієї відпустки, а також довідку органу праці та соціального захисту населення за місцем проживання матері про припинення їй виплати допомоги по догляду за дитиною (із зазначенням дати), якщо така допомога була призначена.

Надання відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку оформляється наказом (розпорядженням) власника.

Водночас чинне законодавство не містить визначення «інші родичі, які фактично доглядають за дитиною».

Якщо працівниця, виявила бажання оформити відпустку по догляду за дитиною своєї племінниці, доцільно, крім вищевказаних документів, підтвердити той факт, що вона здійснює фактичний догляд за дитиною.

У разі надання працівником відповідних документів для оформлення відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку, підстав для відмови в наданні цієї відпустки немає.

Лист Мінсоцполітики від 25.08.2016 р. № 437/13/116-16.

Особам, які проходять діагностичне обстеження в закладах охорони здоров’я незалежно від форми власності, за відсутності ознак тимчасової непрацездатності видається довідка в довільній формі, завірена підписом завідувача відділенням і печаткою лікувально-профілактичного закладу.

МОЗ раніше в Листі від 26.05.2007 р. № 3.51-4/4272-Д/3-6759 повідомляло, що зазначена довідка є документом, який засвідчує тимчасову непрацездатність громадян і прирівнюється до листка непрацездатності.

Тому, якщо мова йде про оплачувану тимчасову непрацездатність, вона вказується в табелі обліку використання робочого часу умовним позначенням «ТН».

Приватні підприємці

Лист ДФС від 25.07.2017 р. № 16192/6/99-99-13-01-02-15.

Фізична особа – підприємець на загальній системі оподаткування починаючи з 01.01.2017 р. має право (за власним бажанням) включати до складу витрат, пов’язаних із здійсненням її господарської діяльності, амортизаційні відрахування з вартості придбаних після 01.01.2017 р. основних засобів і нематеріальних активів або самостійно виготовлених основних коштів за наявності підтвердних на здійснення цих витрат документів (крім основних засобів подвійного призначення, визначених пп. 177.4.6 ПКУ). Облік вартості, яка амортизується, ведеться за кожним об’єктом.

З огляду на те, що на сьогодні законодавчо не встановлена форма ведення такого обліку, фізична особа – підприємець має право (за власним бажанням) вести цей облік з використанням Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 27.04.2000 р . № 92.

У графі 8 Книги обліку доходів і витрат відображається сума фактично понесених інших витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходу, які не зазначені у графах 6 і 7, зокрема, витрати на оплату послуг, зв’язку, орендних і комунальних платежів тощо. При цьому у графі 1 Книги відбивається період обліку (день, місяць, квартал, рік).

Керуючись нормами п. 29 Стандарту «Основні фонди», нарахування амортизації здійснюється щомісяця. Тому фізична особа – підприємець має право (за власним бажанням) щомісяця нараховувати амортизацію основних фондів і нематеріальних активів, що безпосередньо використовуються платником у господарській діяльності з метою отримання доходу. Місячна сума амортизації при застосуванні прямолінійного методу визначається діленням річної суми амортизації на 12.

Фіскали відзначили, що нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, в якому об’єкт основних засобів став придатним для корисного використання.

ІПК ДФСУ від 14.09.2017 р. № 1966/К/99-99-13-01-02-14/ІПК.

Вести бухгалтерський облік та, як наслідок – визначати облікову політику фізичній особі – підприємцю не обов’язково.

Адже бухгалтерський облік є обов’язковим видом обліку, який ведеться підприємствами.

У той же час, відповідно до вимог ПКУ фізичні особи – підприємці на загальній системі оподаткування з метою обчислення оподатковуваного доходу зобов’язані вести Книгу обліку доходів і витрат.

Якщо перевіркою фізичної особи  підприємця, що перебуває на загальній системі оподаткування, встановлюється порушеннящодо неналежного ведення Книги обліку доходів і витрат, то цей суб’єкт господарювання притягується до адміністративної відповідальності, а також до нього застосовуються фінансові санкції.

Фізичні особи – підприємці застосовують реєстратори розрахункових операцій відповідно до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР (далі – Закон про РРО) (абз. 3 п. 177.10 ПКУ).

Згідно з ст. 20 Закону про РРО, до суб’єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані в установленому порядку, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості необлікованих товарів, які не обліковані за місцем реалізації та зберігання, за цінами реалізації, але не менше 10-ти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Крім того, ст. 164 прим. 1 КУпАП визначено, що не ведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов’язкову форму обліку, тягне за собою попередження або накладення штрафу в розмірі від 3-х до 8-ми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Повторно вчинені дії особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те ж порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від 5-ти до 8-ми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

ГУ ДФС в Тернопільській області.

Контроль і відповідальність

Державна регуляторна служба (далі – ДРС) має право проводити планові та позапланові перевірки на предмет дотримання органами ліцензування, дозвільними органами та іншими органами державного нагляду (контролю) законодавства, відповідно, у сфері ліцензування, дозвільної системи, державного нагляду (контролю).

Зараз ДРС формує план перевірок на IV квартал, тому зацікавлена у співпраці з регіональними представництвами інститутів громадянського суспільства. Саме вони, як ніхто, знають про випадки тиску місцевої влади на бізнес і протиправних дій посадових осіб.

ДРС просить надати коротку інформацію про такі випадки до 20 вересня. Бажано, щоб ці повідомлення містили інформацію про орган влади, посадових осіб і суті порушень.

У Службі також очікують письмові сигнали від підприємців, регіональних об’єднань бізнесу про порушення і недоліки у виконанні посадовими особами їх повноважень в частині перевірок бізнесу в міру їх виявлення.

Офіційний веб-сайт ДРС.

Банківська діяльність

Лист НБУ від 12.09.2017 р. № 25-0007/63037.

Банк повинен здійснити всі необхідні заходи щодо встановлення ідентифікаційних даних компанії з управління активами, а також встановити всіх наявних кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) компанії з управління активами.

Це пряма вимога законодавства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

При цьому кінцевим бенефіціарним власником (контролером) може бути визнано фізичну особу, яка здійснює контроль за відповідною компанією з управління активами.

Отже, в цьому випадку ідентифікація інвесторів, що залучаються до участі фонду на загальних умовах з метою отримання вигоди від діяльності фонду, не здійснюється.

Що стосується самого колективного (пайового) інвестиційного фонду, банк повинен з’ясувати на підставі поданих офіційних документів або засвідчених в установленому порядку їх копій правові та організаційні засади його створення і діяльності.

Щодо інвестиційних компаній, які мають статус юридичних осіб, банк повинен здійснити заходи, встановлені зазначеним вище законодавством України, щодо здійснення ідентифікації юридичних осіб.

Банк повинен здійснити ідентифікацію як інвестиційної компанії, так і в разі, коли функції управління такою інвестиційною компанією здійснює компанія з управління активами, така компанія теж повинна бути ідентифікована відповідно до вимог законодавства, зокрема, повинні бути встановлені кінцеві бенефіціарні власники (контролери) відповідних юридичних осіб.

У разі здійснення управління інвестиційною компанією професійним менеджером / інвестиційним керуючим, тобто особою, яка має повноваження діяти від її імені, зокрема, здійснювати на підставі відповідного договору безпосередньо управління інвестиційними активами від імені та в інтересах такої компанії, банком може бути визначено кінцевим бенефіціарним власником (контролером) цієї компанії саме таку особу за умови здійснення нею вирішального впливу на управління інвестиційною діяльністю. При цьому повинні бути вжиті заходи щодо здійснення ідентифікації таких осіб відповідно до вимог законодавства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

НБУ до того ж нагадав, що банкам доцільно також керуватися рекомендаціями, які були надані листом НБУ від 10.02.2017 р. № 25-0008/10883, щодо загальних підходів при встановленні кінцевих бенефіціарів власників (контролерів) юридичних осіб. Зокрема, враховувати, що кінцевим бенефіціарним власником (контролером) не може бути особа, яка має формальне право на 25 або більше відсотків статутного капіталу або право голосу в юридичній особі, але є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або є тільки посередником щодо такого права.

ІІ. Перспективне законодавство і проекти офіційних роз’яснень

На офіційному веб-сайті Верховної Ради України було оприлюднено текст законопроекту «Про внесення змін до підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Цим законопроектом пропонується повернутися до тестового режиму зупинки реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі – ПН/РК) в ЄРПН, тобто застосування процедур, визначених п. 201.16 ПКУ, пропонується застосовувати без фактичного призупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

До того ж цим законопроектом пропонується призупинити дію норми про безумовність податкового кредиту у зв’язку з введенням процедур зупинки реєстрації ПН/РК в ЄРПН, тобто:

• буде призупинено дію абз. 3 п. 201.10 ПКУ, згідно з яким НН/РК, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 р. ЄРПН, є для покупця товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум ПДВ, що відносяться до податкового кредиту, і не потребує будь-якого іншого документального підтвердження;

• НН, містить помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 ПКУ (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД та/або коду послуг відповідно до ДКПП), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачається), період, сторони та суму податкових зобов’язань, є підставою для віднесення покупцем сум ПДВ до податкового кредиту.

Також, пропонується визначити порядок розблокування заблокованих ПН і встановити особливості застосування процедур, визначених п. 201.16 ПКУ про призупинення реєстрації ПН / РК в ЄРПН в тестовому режимі.

Тестовий режим зупинки реєстрації ПН в ЄРПН пропонується застосовувати до прийняття законопроекту, розробленого Урядом, за результатами проведеного аналізу результатів застосування, і за умови усунення недоліків введення процедур зупинки реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

• КМУ вніс 15 вересня до Парламенту законопроект про Державний бюджет України на 2018 р. (№ 7000).

Пропонується на 2018 р. наступне:

1) мінімальна заробітна плата:

• в місячному розмірі: з 1 січня – 3 723 грн.;

• в погодинному розмірі: з 1 січня – 22,41 грн.;

2) прожитковий мінімум:

• на одну особу в розрахунку на місяць: з 1 січня 2018 року – 1 700 грн., з 1 липня – 1 777 грн., з 1 грудня – 1 853 грн.;

а для основних соціальних і демографічних груп населення:

• дітей віком до 6 років: з 1 січня – 1 492 грн., з 1 липня – 1 559 грн., з 1 грудня – 1 626 грн.;

• дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня – 1 860 грн., з 1 липня – 1 944 грн., з 1 грудня – 2 027 грн.;

• працездатних осіб: з 1 січня – 1 762 грн., з 1 липня – 1 841 грн., з 1 грудня – 1 921 грн.;

• осіб, які втратили працездатність: з 1 січня – 1 373 грн, з 1 липня – 1 435 грн, з 1 грудня – 1 497 грн.

Зверніть увагу

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 р. № 108/95-ВР, мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється в розмірі не менше прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року. Тому орієнтовно мінімальний посадовий оклад з 2018 року повинен бути не нижче 1 762 грн.

На сайті Верховної Ради України зареєстрований законопроект № 7128 про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою захисту майнових прав осіб, які придбали квартири та нежитлові приміщення в об’єктах незавершеного будівництва. Його метою є запобігання зловживань у сфері будівництва, а саме – подвійного продажу квартир і нежитлових приміщень в незавершених будівництвом об’єктах і відчуження квартир, будівництво яких не передбачено проектною документацією.

Проектом Закону пропонується внести зміни до Законів України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю” та “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», якими передбачається:

• зобов’язати замовника будівництва, який має намір здійснювати відчуження прав на квартири та нежитлові приміщення в об’єктах незавершеного будівництва, зареєструвати за собою майнові права на кожен об’єкт, відчуження якого він бажає здійснити;

• зобов’язати особу, яка отримала відповідні майнові права на підставі цивільно-правових договорів, подати заяву про державну реєстрацію його майнового права;

• відкрити доступ до зареєстрованих заяв про державну реєстрацію речових прав на об’єкти будівництва.

Мінсоцполітики представило на своєму сайті короткий огляд доопрацьованого законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (№ 6614). Даний законопроект пропонує зміни в 30 законодавчих актів. Він повинен вступити в силу з 1 жовтня 2017 року – частково, а з 1 січня 2018 року – в повному обсязі.

Основні зміни, які найбільше впливають на пенсійні витрати:

1. На перехідний період 2017-2019 рр. будуть застосовуватися такі правила призначення пенсії за віком:

у 2017 році:

• із застосуванням середньої зарплати за 2014-2016 рр. – в розмірі

3 764,4 грн. і величини оцінки одного року стажу – 1,35%;

в 2018 році:

• із застосуванням середньої зарплати за 2016 і 2017 рр. (орієнтовно – 5 227 грн.) і вартості одного року стажу – 1%;

починаючи з 2019 року:

• із застосуванням середньої зарплати за останні 3 роки і вартості одного року стажу – 1%.

2. Мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється:

• на рівні прожиткового мінімуму для непрацездатних громадян при стажі 30/35 років (для пенсій, призначених до 01.10.2011, – при наявності стажу, відповідно, 20/25 років);

• з 1 січня 2018 року – на рівні 40% від мінімальної заробітної плати, але не менше ніж розмір прожиткового мінімуму, при стажі 30/35 років, після досягнення 65 років

• при відсутності повного стажу – виплачується пропорційно менший розмір пенсії;

• для шахтарів – в розмірі 80% зарплати для обчислення пенсії, але не менше 3-х розмірів прожиткового мінімуму для непрацездатних громадян.

3. Збережено право для призначення пенсії за віком у 60 років для осіб, які мають повний страховий стаж

З 1 січня 2018 року пенсія за віком призначатиметься:

• при наявності стажу на 01.01.2018 – 25 років – в 60 років. Діапазон необхідного стажу щорічно збільшувати на 12 місяців до досягнення 35 років в 2028 році;

• при наявності стажу на 01.01.2018 від 15 до 25 років – в 63 роки. Діапазон необхідного стажу щорічно збільшувати на 12 місяців до досягнення діапазону від 25 років до 35 років в 2028 році;

• при наявності стажу на 01.01.2019 – 15 років, але менше 16 років, які надавали б право виходу на пенсію в 63 роки, – призначати пенсію в 65 років. Діапазон необхідного стажу щорічно збільшувати на 12 місяців. Тобто з 2028 року пенсії в 65 років будуть призначатися особам, які мають 15-25 років стажу.

4. Для визначення права на пенсію за віком до страхового стажу будуть зараховуватися:

• ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування:

– з 1 січня 1998 року по 30 червня 2000 року включно, які підтверджуються довідкою про реєстрацію як суб’єкта підприємницької діяльності;

– з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 року включно – за умови сплати страхових внесків незалежно від сплаченого розміру;

• проходження військової служби до 31 грудня 2017 року включно;

• перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами з 1 січня 2004 року по 30 червня 2013 року включно;

• перебування у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 6-річного віку з 1 січня 2004 року до моменту введення сплати страхових внесків жінок, які перебувають у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку;

• навчання у вищих навчальних закладах за денною формою навчання на умовах державного замовлення, а також навчання в аспірантурі і докторантурі з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2017 включно.

5. Тимчасова державна соціальна допомога з 01.01.2018 по 31.12.2020 буде призначатися непрацюючим особам, які досягли встановленого пенсійного віку, які мають страховий стаж не менше 15 років, але не отримали права на пенсійну виплату, – на період до набуття права на пенсію за віком в розмірі прожиткового мінімуму – для осіб, які втратили працездатність.

6. Особам, які не матимуть 15 років стажу, призначати державну соціальну допомогу при досягненні ними 65 років.

Отправить запрос

Команда HLB Ukraine всегда рада помочь, присылайте Ваш вопрос

Отправить
x
x

Share to:

Copy link:

Copied to clipboard Copy